Sunday, October 18, 2009

: : Seni / Art : :

Seni/art?
Ermm....bila crita tentang seni,byk benda kita leh huraikan...kenapa dan mengapa?
Tidak semua org mempunyai tahu yang bahawasanya diri mereka itu seni.Kadang2 ada yg tak tau langsung bahawa dlm dirinya ada Seni tersendiri.

Kata pakar psikologi:-
"Orang yang berjiwa seni itu sensetif(mudah tersentuh) orgnya,berhati2lah jika berkata2 dengannya.Tidak semua org faham apa yang tersirat dihatinya,krn dia mempunyai hati yg berjiwa seni."

Macam2 jenis seni kalau nak disenaraikan..Seni Suara,Seni Lukisan/Penulisan,Seni mempertahankan diri,Seni reka grafik,Seni fotografi dan mcm2 lg la yang sama waktu dengannya.

Apa yang aku nak crita/kongsikan di sini adalah salah satu seni yang sebelum ini aku tak pernah mencuba n teringin tp takda peluang nak berkarya ialah Seni Penulisan Khat.
Selain bidang seni yang aku ceburi sebelum ini,aku juga seorang yang sgt meminati Seni Penulisan Khat.Mmg takdak bakat langsung nak tulis.Tp...kata Tok Guru aku yang br jer 3hr jd murid dia,kata Ustaz Zuhud U'lya, "Seni khat tidak memerlukan Bakat,tp ia memerlukan Minat",sesetengah org ada bakat,tp tidak minat utk menulis khat contohnya.Tetapi...seseorg yang memiliki minat,insyaAllah...dia akan terus menulis dan menulis sehingga "skill" penulisan dia menjadi dan mencapai tahap yang sempurna.

kata penyair pd zaman kegemilangan khat pada ketika itu:-
"Bagi org yang miskin itu khat adalah 1 bahan yang boleh dibuat keuntungan,Tp bg org kaya ia adalah 1 perhiasan"

Alhamdulillah...di bawah ini tuan2,pengunjung2 blog dpt melihat sedikit sebanyak gambar yang saya sempat snap.Bukan mudah utk mahir dlm masa 3hari apa yang dipelajari,tp sedikit sebanyak byk memberi aku ilmu pengetahuan tentang Seni Penulisan Khat.Mmg enjoy join kursus nie dan aku nk lagiiii...............

~arelan~

Enjoy punya psl,beli pen maker besaq mcm tok guru pny.


Tak mau kco org suh tlg snap,jd..snap sendiri jer la..


Habis kertas hotel nie aku hentam tulis khat..


Ustaz Zuhud tunjukkan cara menulis kalimah "Assalamualaikum"


Bagai langit dan bumi beza tulisan aku dgn yang ket belakang tue.


Peserta yang hadir.


Khat Riqa'ah


Geng2 paling riuh masa tulis khat
(sian ustaz zuhud layan jer kerenah kami)


Tulis pon tak reti dah dpt sijil lak.


Saya punya!!


Bersama Tok Guru Ustaz Zuhud Ulya


Lokasi kursus : Bayview Hotel,Georgetown

5 comments:

ajeezzothman October 20, 2009 at 9:53 PM  

... congrats! tambah knowledge bagus ni..Jgn berhenti mencari ilmu dan menyebarkan ilmu, syabas bro!

Azlan Shafer October 21, 2009 at 7:41 PM  

thx cikgu krn memberi semangat..nie yg nk wat yg lbh terbaik nih...nk mai blajaq sket2 leh la...conteng2:D

ASSALAMUALAIKUM October 25, 2009 at 12:08 AM  

Haizan>>>
salam cantik la anta punya blog siap gambar ana ada.... tu yang sempoi kita bagi ust zuhud demam terus....

Azlan Shafer October 25, 2009 at 8:06 AM  

salam haizan...takde la cantik mana pon blog nie,cuma penyeri blog nie bila ada pix enta..heheh,ada ms kita pi jumpa ustat zuhud lg..mesti peluh punya dia klu tgk kita ada dpn mata dia:D

BroSKL July 22, 2010 at 11:23 AM  

seni khat ni sepatutnya di dedahkan secara besar besaran.. lebih2 lagi bagi golongan remaja

arelan photography. Powered by Blogger.

ShoutMix chat widget

Seri Embun Homestay

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP